50/30/20 Kuralı Nedir? Bütçe Yönetiminde Ne İşe Yarar?

50/30/20 Kuralı Nedir? Bütçe Yönetiminde Ne İşe Yarar? Altın Yatırımı Nedir? Hisse Senedi Nedir? Devalüasyon Nedir? Arbitraj Nedir? Depozito Nedir? Faaliyet Belgesi Nedir? E Pin Nedir? Finansal Okuryazarlık Nedir? Findeks Kredi Notu Nedir? Emekli Maaşı Hesaplanırken Neler Dikkate Alınır? Nakit Avans ve Kredi Arasındaki Fark Nedir? | On Mobil Ciro Nedir? Tevkifatlı Fatura Nedir? e-Fatura Nedir? Konut Sigortası Nedir? Anonim Şirket Nedir? İşsizlik Sigortası Nedir? Kapora Nedir? Paranızı Değerlendiren Mevduat Hesabı Nedir? Resesyon Nedir? Provizyon Nedir? Tapu Nedir ve Neden Önemlidir? Cari Açık Nedir? Broker Nedir? Ne İş Yapar? | ON Dijital Bankacılık İndikatör Nedir? Ne İşe Yarar? | ON Dijital Bankacılık DAX Nedir? DAX40 Endeksi Nedir? | ON Dijital Bankacılık Bilanço Nedir? Nasıl Hazırlanır? | ON Dijital Bankacılık Pasif Gelir Nedir? | ON Dijital Bankacılık Volatilite Nedir? Nasıl Ölçülür? | ON Dijital Bankacılık Konsolidasyon Yöntemleri ve Önemi | ON Dijital Bankacılık Tahvil Nedir? Ne İşe Yarar? | ON Dijital Bankacılık Borsada Açığa Satış Nedir?| On Mobil IBAN Numarası Nedir? IBAN Numarası Kaç Haneli Olur? | On Mobil Halka Arz Nedir? Halka Arz Hisseleri Nasıl Alınır? Debit Kart Nedir? Debit Mastercard Ne Demek? Kripto Para Nedir? Sanal Para Birimleri Nelerdir? ABD Dolar Endeksi (DXY) Nedir? Nasıl Hesaplanır? CDS Nedir? CDS Risk Primi Nasıl Hesaplanır? | On Mobil Kira Artışı Neye Göre Yapılır? Nasıl Hesaplanır? Hasarlı ve Yırtık Para Değişimi Nasıl Yapılır? Temettü Nedir? Hedge nedir? Araçlarda Benzin Tasarrufu Nasıl Yapılır? Akaryakıt Fiyatları Neye Göre Belirlenir? Temerrüt nedir? Nominal Değer Nedir? Emtia Nedir? Emtia Yatırımı Nasıl Yapılır? Eurobond Nedir? Eurobond Yatırımı Nasıl Yapılır? SWIFT Nedir? Trafik Cezası Nasıl Sorgulanır Ve Nasıl Ödenir? Sanal Kart Nedir? Nasıl Oluşturulur? Big Mac Endeksi Nedir? Nasıl Hesaplanır? Deflasyon Nedir? Etkileri Nelerdir? Rayiç Bedel Nedir? Nasıl Hesaplanır? Kredi Notu Nasıl Yükselir? Yatırım Fonu Türleri Kredi Notu Nedir? Kambiyo Vergisi Nedir? Enflasyon Nedir?

50/30/20 Kuralı Nedir? Bütçe Yönetiminde Ne İşe Yarar?

50/30/20 Kuralı Nedir? Bütçe Yönetiminde Ne İşe Yarar?
Modern dünyanın gereklilikleri, teknolojinin günlük hayatta fazlasıyla yer edinmesi ve pek çok alışkanlık yapılan harcamaların artmasına neden olmaktadır. İnsanlar pek çok etkinliğe katılmak, sosyal çevrelerini genişletmekten zorunlu ihtiyaçları karşılamaya kadar zorlanmadan hepsine dâhil olmak istemektedirler. Elbette bu da tasarrufu, doğru harcamaları akla getirmektedir. İnsanların gelirlerini doğru paydalara ayırarak keyfi yaşamlarından vazgeçmemeleri için sık sık yeni yöntemler ortaya atılmaktadır. Bunlardan biri de 50/30/20 kuralıdır. Peki, 50/30/20 kuralı nedir? Bütçe yönetiminde ne işe yarar?

50/30/20 Kuralı Nedir?

Harvard Hukuk Fakültesi Profesörü Elizabeth Warren tarafından geliştirilen bir yöntem olan 50/30/20 kuralı nedir? Warren'ın, insanların bütçe yönetimini gelirlerini üç farklı yüzdeye bölerek harcamalarını doğru şekilde ayarlamalarını sağladığı kuraldır. Kuralın çalışma sistemi şu şekildedir; gelirin %50'si sabit giderler denilen ihtiyaçlara, %30'u bilinçli bir şekilde oluşturulan istekler listesine, %20'si hedef konulan birikimler için tasarrufa ayrılmaktadır.

Örneğin aylık gelir 5000 TL ise bunun %50 kısmı yani 2500 TL'si sabit giderler için harcanacaktır. Ev kirası, fatura, mutfak için. %30'u yani 1500 TL'si istekler için harcanacaktır. Tatile gitmek, ev dekorasyonu yapmak ya da teknolojik ürünler almak gibi. Kalan %20'lik dilim ise geleceğe yönelik tasarruf amaçlı birikimler için kenara konulacaktır. Ev ya da araba alma amaçlı, bireysel emeklilik düşüncesi veya evlilik için. Bu şekilde aylık gelir 50/30/20 kuralı sayesinde doğru yüzdelerle doğru yerlere harcanmaktadır. Peki, bunun bütçeye faydası nedir?

50/30/20 Kuralı ve Bütçe Yönetiminde Faydası

Herkes gelirinin tamamını keyfi harcamalarda kullanmak, hobileri ile rahatlıkla ilgilenebilmek, etkinliklere katılıp dünyayı gezmek isteyebilir. Aynı zamanda evinde hiçbir sorun olmadan oturmak, aile geçimini sağlamak, çocuklarına güzel ve kaliteli eğitim imkânını sunmak isteyebilir. Ancak bunların hepsi doğru bütçe idaresi sağlamak ile mümkün olabilmektedir. Burada da devreye 50/30/20 kuralı devreye girmektedir. 50/30/20 kuralı ve bütçe yönetiminde faydası bir kez öğrenildiğinde tasarruf yapıp bütçe yönetimini sağlamak mümkündür.

50/30/20 kuralının bütçeye faydası elbette gereksiz harcamalardan kaçınmayı sağlayarak para idaresinin sağlanması, geleceğe yönelik birikim yapılabilmesi ve ev idaresi sağlanırken aynı zamanda da keyfi yaşam düşüncesinden uzak durmamaktır. Gelir ve gider tabloları hazırlamak, sürekli hesap yapmak, faturaları öderken bir yandan gitmek istenilen tatilleri düşünmek zor gelebilmektedir. Bu nedenle 50/30/20 kuralı bütçe yönetimini kafa karıştırmadan, aile üyelerini memnun ederek, sabit giderler arasında sıkışmadan idare etmeyi sağlamaktadır.

50/30/20 Kuralı Nasıl Uygulanır?

Aylık belli bir geliriniz var, ödenmesi gereken faturalar, zaruri harcamalar ve elbette keyfi istekler de var, fakat içinden çıkması zor bir tablo size bakıyor. 50/30/20 kuralını duydunuz ve işleme sokmak istiyorsunuz ancak 50/30/20 kuralı nasıl uygulanır bir fikriniz yok. Son derece basit olan bu işlemi belli adımları takip ederek hayata geçirmek ve hayalleri gerçeğe dönüştürmek mümkündür.

Aylık Gelirinizi ve İhtiyaçlarınızı Belirleyin.

İlk adım aylık gelirin net olarak belirlenmesidir. Aylık gelirin belirlenmesiyle izlenecek yol da ona göre çizilecektir. İster sabit gelirli bir çalışan olsun ister kendi işinin patronu ele geçen her ayki net gelir belli olmalı. Ardından ihtiyaç listesi oluşturulmalıdır. Okul, ulaşım, kira, fatura, sağlık, kart borcu gibi her ay sabit ödemeler yazılmalı ve ona göre %50'lik pay ayrılmalıdır.

%30 ve %20’lik Kısımları Belirleyin.

Üçüncü olarak adım tatil, hobi, giyim, teknoloji harcamaları gibi keyfi isteklerin listesi çıkarılmalı ve %30'luk pay ona göre ayrılmalıdır. Son olarak ise geleceğe yönelik hayaller, fikirler belirlenmeli, ev almak gibi, evlenmek veya araba almak gibi, sonra da %20'lik kısım da ona göre ayrılmalıdır. Son kısım için ON Dijital uygulaması üzerinden tasarruf için birikim hesabı açtırmak mantıklı olacaktır. Hesabı sık sık kontrol etmek zaman içerisinde gelir ve giderlere göre, anlık isteklere ya da değişen gelecek hayallerine göre düzenlemeyi gerektirebilmektedir. Bu kuralı uygularken önemli olan hangi harcamanın daha acil, zaruri olduğuna, hangi harcamanın gelecek için birikim hesabına yatırılması gerektiğine karar vermektir. Yeni bir bilgisayar veya tatile gitmek için kullanılan ihtiyaç kredisi ayrı, sağlık harcamaları ayrıdır. Bireysel emeklilik için para biriktirmek ayrı, bir motosiklet için para biriktirmek ayrıdır. Mühim olan gelir gider dengesini ve sabit giderlerle keyfi giderler dengesini ayarlayabilmektir.

* Sadece bilgi amaçlıdır, banka açısından bir bağlayıcılığı yoktur.

Deflasyon Nedir? Etkileri Nelerdir?

ON’u indirerek, şubeye gitmeden kazanmaya başlayın!

Hesap Aç